Kids Place

In de afgelopen periode zijn vanaf de uitbraak van de corona crisis een diversiteit aan pagina’s voor onze kinderen gemaakt. Werkjes, tekeningen, spelletjes en noem maar op.

Ook voor onze kleuters is er volop aandacht voor hun leeftijdscategorie.

Hiernaast hebben we een timeline gemaakt met de onderwerpen, om overzichtelijk de zaken op een rij te hebben, en wie weet kun je de materialen nog eens gebruiken.

Zondag 28 juni gaat de preek over bidden. We mogen zeker weten dat God al onze gebeden hoort. Maar wat is het lastig wanneer een gebed niet wordt verhoord.

Gebedsverhoring is te vergelijken met een stoplicht. Er zijn 3 mogelijke antwoorden:

Groen: God zegt ‘ja’ op je gebed

Oranje: Je gebed wordt niet direct verhoord en je zult moeten wachten

Rood: God zegt ‘nee’ op je gebed, of Hij heeft iets anders, iets beters voor jou.

Op de Kids Place van deze week vind je allemaal ideeën rondom gebed. Ook kun je thuis met je gezin de gespreksvragen en een leuke objectles doen.

De Kids Place van zondag 21 juni gaat over Jona 4. Jona zoekt een plekje buiten de stad Nineve. Hij kijkt toe wat God gaat doen. God laat zelfs een wonderboom groeien zodat Jona lekker in de schaduw kan zitten. Maar het loopt allemaal niet zoals Jona het graag zou willen…

Jona 4 is het laatste hoofdstuk van dit Bijbelboek. Je hebt nu het hele verhaal gehoord. Op de Kids Place vind je een bordspel over Jona wat je met je hele gezin kunt spelen.  Ook is er een knutsel van een wonderboom die echt kan groeien! Je kunt met elkaar de vragen bij de preek bespreken.

De preek van zondag 14 juni gaat over Jona 3: Voor de tweede keer kreeg Jona een opdracht van de Heer. De Heer zei: ‘Sta op, ga op reis naar Nineve. Waarschuw de mensen in die grote stad. Vertel hun wat ik tegen je zeg.’

Nu deed Jona wel wat de Heer gezegd had. Hij ging op reis naar Nineve. Nineve was een enorm grote stad: het duurde drie dagen om er helemaal doorheen te lopen. Jona liep door een deel van de stad, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve helemaal verwoest!’

40 jaar of 40 dagen zijn in de bijbel vaak een proeftijd of een leertijd. Het volk moet dan leren volgens Gods aanwijzingen te leven. En als dat niet lukt dan…

Jona krijgt een tweede kans. God geeft Zijn dienaren vaak een tweede kans. Ook de mensen van Nineve krijgen een tweede kans. God is een God van de herkansing.

Zondag 7 juni

Afgelopen week hebben we afscheid moeten nemen van onze lieve juf Greet. Tijdens het kindermoment vertel ik over ons lichaam dat een tentje is. Over dood gaan en gevoelens.

Op de Kids Place vind je het gedicht van het kindermoment, een bijpassende verwerking en andere ideeën rondom rouw en doodgaan.

Zondag 31 mei

Pinksteren

’t Is feest vandaag, ’t is Pinksterfeest!

Wij staan in vuur en vlam.

Want Hij die bij ons is geweest

Werkt verder aan Zijn plan.

Hanna Lam

Op deze kidspagina vind je spelletjes en traktaties rondom Pinksteren, maar ook leerzame filmpjes over de Heilige Geest en het Pinksterfeest. De creatieveling kan aan de slag met een echte ‘Pinkster-vlieger’ die zich door de wind mee laat nemen!

Ook vind je een website met indrukwekkende zendingsverhalen. Zo lees en hoor je over het werk van de Heilige Geest.

Zondag 23 mei

Jona is veilig in de grote vis. Wij zijn veilig in Jezus.

Wanneer Jona overboord wordt gegooid tijdens de woeste storm, denkt hij dat hij dood gaat. Hij roept God om hulp. God redt! Op een manier die wij nooit zelf hadden kunnen bedenken.

God wil ook óns redden. Wij zijn veilig in Hem. Daar gaat de preek over op 23 mei. Maar ook op deze kids pagina lees je daar meer over.

Dit keer weer nieuwe spel-ideeën, gespreksvragen bij de preek en een experiment met sinaasappels om beter te begrijpen dat je veilig bent in God. Ook kids die creatief bezig willen zijn kunnen zich weer uitleven! Veel plezier!

Op zondag 17 mei gaat de preek over ‘Jona en Jezus’.

Op deze kids pagina vind je allemaal activiteiten, spelletjes en gespreksvragen die passen bij de preek van zondag 17 mei.

Wanneer Jona overboord gegooid wordt moet hij gered worden. Ook wij moeten gered worden. Weet jij waarom? Je vindt er een prachtig filmpje over op de Kids Place!

Jona is de mopperprofeet. Hij is ongehoorzaam wanneer hij geen zin heeft om de opdracht van God te doen. Tóch kunnen we veel van Jona leren. Wist je dat je Jezus kunt ‘zien’ in het verhaal van Jona? In sommige dingen lijkt Jona wel op Jezus. God wil ook graag dat wij steeds meer op Jezus gaan lijken.

Op zondag 10 mei gaat de preek over ‘Jona en de storm’.

Op deze kids pagina vind je allemaal activiteiten en spelletjes en gespreksvragen die passen bij de preek van zondag 10 mei.

Jona ligt te slapen in een ruimte beneden in de boot. God stuurt een storm en de bemanningsleden vechten voor hun leven. Wat doet Jona?

Deze week is het onderwerp van de kidspagina ‘Gods stem verstaan’. Wij mogen, net als de haas, onze oren gebruiken om te luisteren. Wist je dat er ook ‘stille stemmen zijn?’ En dat je kunt luisteren met je hart?

Zie je de haas op deze foto aandachtig luisteren? Wel handig dat God de haas zulke grote oren heeft gegeven! Hij kan zijn oren ook nog eens 190 graden draaien zodat vanuit elke richting geluid opgevangen kan worden.

Je vindt op de kidspagina allemaal spelletjes en activiteiten die je kunt doen met je gezin. Het thema ‘luisteren’ staat iedere keer centraal.

Er zijn voor peuters t/m groep 8 ideeën uitgewerkt zodat je kunt kiezen wat bij jouw kinderen past.

Deze kids pagina sluit aan bij de woordverkondiging van 26 April over Jona.

  • God vraagt aan Jona om naar Nineve te gaan.
  • Er staan liedjes over Jona.
  • Het gaat over koffers inpakken.
  • Spel 1: Doe het tegenovergestelde.
  • Spel 2: Doet ie het of doet ie het niet?

De kidspagina van 19 April staat deze keer in het teken van de natuur! Je vindt hier:

– Een leuke natuurspeurbingo
– Een boekentip
– Grappige knutseltips met kosteloos materiaal en plantjes.

Op deze pagina staan praktische tips die je kunt gebruiken nu de kinderen thuis zijn:

  • Hoe geef je thuis onderwijs aan kleuters.
  • Lekker naar buiten met de kinderen?
  • Extra beeldschermtijd?

Op deze pagina gaat het over Beertje Bob, Vertrouwen op God en ….. over Oma’s vogels.

Deze pagina draait om het thema: Gezinstijd. Het gaat over:

  • Eitje! Kwetsbaar en Krachtig.
  • God is bij jou.
  • Geef een Bijbel weg.
  • Nog meer manieren om toe te leven naar Pasen?

“Eitje met een doel …. ” Waar gaat dat nu weer over?

  • Een speciaal berichtje voor de ouders.
  • Energizers …
  • Inspiratie voor opa’s en oma’s.
  • Wat is nu eigenlijk corona?

Vliegles voor eieren …

  • DIY – bemoedigingsslinger.
  • Opstandingsbroodjes.
  • Virtuele rondwandeling in het Rijksmuseum.